Guest lecture: Heineken (terugblik)
Heineken –How to brew security?
Verscheidene studenten Security Management verzamelden zich op vrijdagochtend 11 november voor een interessant gastcollege verzorgd door René Polfliet.
Even voorstellen
De heer Polfliet heeft bedrijfseconomie gestudeerd en heeft daarna verschillende functies gehad bij de Koninklijke militaire academie, landmacht en marechaussee. Hierna is hij begonnen als senior security adviser bij Prosecco B.V. Heineken. In deze functie was hij onder andere adviseur bij vier Olympische spelen. Hij is benoemd tot directeur in 2008.
The Heineken Company
Nadat de heer Polfliet zich had voorgesteld, vertelde hij over het bedrijf. Hij noemde hierbij indrukwekkende cijfers, zo vertelde hij dat Heineken meer dan 73.000 medewerkers heeft en dat het merk verkoopt in 179 landen.
Proseco
Proseco B.V. is opgericht na de Heineken ontvoering. Hierna was de security vooral gericht op het beschermen van de heer Heineken en zijn gezin. Toen later door meerdere incidenten bleek dat deze eenzijdige vorm van security niet genoeg was, werden er meerdere activiteiten opgericht. Zoals verteld werd door de heer Polfliet is de missie erg belangrijk: ‘We need to optimally protect our people and secure our assets.’
Terrorisme
Islamitische landen zijn vaak tegen de verkoop van bier door Heineken. Veel Heineken productiebedrijven liggen in terroristische (Islamitische) gebieden. Dit brengt veel risico’s met zich mee. Er kunnen ontvoeringen, intimidaties, blokkades en meer plaatsvinden.
Heineken & Global Sponsorships
Heineken sponsort tussen de 7000-9000 organisaties. Het verbinden van de naam Heineken aan evenement brengt ook risico’s met zich mee. Hier vertelde de heer Polfliet uitgebreid over. Dit gastcollege heeft naar mijn mening veel bijgedragen aan onze kennis over evenementenbeveiliging en de beveiliging van grote organisaties. Al met al was het een interessant college, waar veel ruimte was om vragen te stellen.
-Rosie Elfring, tweedejaars student Security Management